torstai 25. kesäkuuta 2026

Caprit

 Istuttiin vaimon kanssa parvekkeella päiväkahveilla. Oli mukavan lämmintä, vaikka aurinko ei paistanutkaan. Olin kaivanut vaatekomerosta vanhat shortsit, jotka osti kauan, kauan sitten Käkisalmen markkinoilta ( ! ). Siihen aikaan meillä oli vielä jonkunlaiset välit itänaapurin kanssa. 



Tulin sitten kysyneeksi vaimolta, eikö hän myös tarkenisi shortseissa. Hänelle kuulemma riittävät caprit...
Jostakin hiipi mieleeni laulusta pätkä: "Caprin saarella kohtasin mä Ginan, kauniiksi mainitun..." Lauloimme sitä vaimon kanssa, kunnes havahduimme mahdollisuuteen, että joku naapureista saattaisi kuulla hihityksemme. Sitä on jatkunut sisätiloissa pitkin iltaa.


torstai 18. kesäkuuta 2026

Iltalukemista


 

Siihen aikaan, kun meillä oli satuikäinen lapsi, ostimme Uspenskin kirjan Fedja-sedästä. Se oli valtava menestys. Luultavasti kirja luettiin "puhki", tai sitten se annettiin kyseisen lapsen omille lapsille luettavaksi. Mistään emme sitä löytäneet enää. Koska olemme vaimon kanssa tulleet lapsiksi jälleen, tilasin saman kirjan meille lukemisiksi. Ajatus oli lukea sitä sängyssä, mutta se hyväkäs painaa lähes 800 grammaa. Ajan saatossa tekstiä on tullut lisää, ja ruis ranteessani on huvennut.




perjantai 12. kesäkuuta 2026

Pannulappukakku

 


Jos sadepäivän askareeksi
löytäisin kaapista värkkiä, 
leipoisin jotakin kakkareeksi,
vaan saalistin purkin tärkkiä.


torstai 11. kesäkuuta 2026

Olfaktorista

 

Olen huomannut, ettei kannata mennä kauppaan koulun välituntiaikoina. Siellä parveilevat kansakunnan nuoret toivot väkevien tuoksujen ympäröiminä. Ehkei enää ole tapana käydä suihkussa, asia hoituu deodoranteilla.

Mutta meillä vanhenevilla väestönosilla saatta joskus myös olla ongelmia. Kerran osuin todistamaan, miten "lasten ja imeväisten" suusta totuus voi paljastaa nolostuttavan tilanteen.



tiistai 26. toukokuuta 2026

Suvaitsevaisuushyve?

 Kuuntelin aamulla radiosta rouva professorin ja herra filosofin keskustelua aikamme tilasta. Vanhat kunnon hyveet ovat häviämässä. Niin kuin vaikka... suvaitsevaisuus. Totta!

Istuin kasvimaan liepellä. Hidas karavaanari lähestyi vakaasti tulevan salaattisatoni alkioita. Aikomus ottaa ennakkoa? Nyt heräsi kysymys suvaitsevaisuudesta, mietin sitä. 

 Varoitus

Saattaa Edvin-etanalle

käydä kehno kesäretki,

jäädä suuren kengän alle,

mennä koti, kuori ratki!



tiistai 5. toukokuuta 2026

Rhapsetta korvan taakse!

 Äitee-vanaha muutti aikoonaan Ruattihin - ja sinne se on ny haurattunakin. Siskooflikka siä on viäläkin. Ne on sellaasia iloluantoosia nua ruattalaaset, snapsia vaan otetaan ja surströmminkiä nappaillaan - ulkona, ku se niin haisoo. Ja sitte vaan lauletaa ja konkotetaa...