lauantai 24. lokakuuta 2020

Hataria hattaroita

 Ajatukset harhailevat



Katsellessani ikkunasta tasaisen harmaalle lakeudelle mieleeni muistui toisenlainen aava maisema. Löysin Samos-kansiosta kuvan, jonka olimme ottaneet vuosi sitten Votsalakian rannalla taksiaseman liepeillä olevan tavernan terassilta.


Luultavasti Mythos-lasillisen puolivälissä huomiomme kiintyi horisontissa näkyviin jonomaisiin pilvenhattaroihin. Se miksi ne niin kivasti jonoon asettuivat, vaati selityksen. Pian keksimme sen.

Jannis siellä rinnehotellissa oli kyllästynyt vatkaamaan turistien lapsille hattaroita. Hän kytki koneen vispilät automaattiasentoon ja livisti itse alas kylille kaljoille ja tupakalle. Sillä aikaa, kun Jannis istui mukavasti juttelemassa ukkokuppilassa, kone vispasi hattaroita tuutin täyteen - ja yli äyräidenkin niin, että ne siitä jonossa taivaalle kohosivat tuulen kuljetettaviksi.

Kovasti tekisi mieli päästä tarkastamaan Janniksen hattarakoneen kuntoa, mutta se vihon viimeinen virus..!


keskiviikko 21. lokakuuta 2020

Viikon 41 - 43 / 2020 kirjakassi

 


Miksi kirjoitan näistä kirjoista? Luen paljon ja nyt näyttää iän kartuttua liiaksi siltä, että unohdan pian lukemani. Teen muistiinpanoja, jotta voisin palata lyhykäisesti lukemiini teoksiin, jos haluan - ja muistan.

Vaimo heitti haasteen tälle vuodelle: Pitää lukea joka kuukausi, vähintään yksi, jonkun Nobel-palkitun kirjailijan teos eri vuosikymmeneltä. Ei niitä aikajärjestyksessä tarvitse lukea. Vaikeuksia voi tulla vanhojen kirjojen löytämisessäkin, mutta yritetään.

Vaimon haaste taitaa mennä kiville. Sain nyt kuitenkin yhden 730 sivua paksun nobelistin teoksen kahlatuksi.




Mo Yan:  Seitsemän elämääni ( 2006, suom. 2013 ) 
                                                   Nobel-palkinto 2012

Tämän kirjan kahlaaminen otti koville. Se on järkyttävän paksu, ja keskellä puutarhan syystouhujen, sen pätkittäinen lukeminen oli hankalaa, sillä piti jaksaa muistaa sen henkilögalleria ( hankalat kiinalaiset nimet! ), kuka oli sukua kellekin ja millä tavoin ja juonen kulku oli koko ajan karkaamassa hallinnasta. Mutta kerronta oli loistavaa ja Kiinan historiaa avaavaa.  Kuinkahan moni nykyajan hektistä, lyhyttempoista elämää viettävä henkilö tarttuu tähän kirjaan?

Juoni kerrottuna lyhyesti: Varakas maatilanomistaja joutuu Maon vallankumouksen yhteydessä tapetuksi. Manalan ruhtinaalle hän kiukuttelee joutuneensa kaltoin kohdelluksi, koska ei mielestään eläessään ollut tehnyt kenellekään vääryyttä, päin vastoin, ollut kylänsä hyväntekijä. 


Aikansa valitettuaan ruhtinas päästää hänet takaisin kyläänsä, tosin syntymään aasiksi. Aasin elämän päätyttyä katkeruutta riitti vielä, ja hän pääsi takaisin, nyt härkänä. Reinkarnaatio jatkui sitten pitkään sikana, kunnes tuli koiran ja apinan vuoro, minkä jälkeen koettu vääryys ei enää kaivertanut mieltä ja hän pääsi takaisin ihmisenä.



Tarinassa Kiinan lähihistoria tulee esiin ihmisten arkielämässä eri kertojien näkökulmista. Kiihkeä kollektivisoinnin aika joukkomanipulointineen ja yksittäisten vastustajien hangoittelu antavat todentuntuisen kuvan siitä, mitä aikanaan tapahtui. 

Mielenkiintoisten henkilöiden elämänkaarissa tapahtuu järkyttäviäkin kohtaloita. Hauskasti kirjailija sijoittaa itsensäkin kylän elämään, itseironiaa ja -huumoria tuntuu riittävän.
Kirjailijan oikea nimi on Guan Moye. Taiteilijanimi Mo Yan on suomeksi "älä puhu", mikä vihjaa virallisen Kiinan poliittiseen asenteeseen.


perjantai 2. lokakuuta 2020

Viikon 40 / 2020 kirjakassi

 



Miksi kirjoitan näistä kirjoista? Luen paljon ja nyt näyttää iän kartuttua liiaksi siltä, että unohdan pian lukemani. Teen muistiinpanoja, jotta voisin palata lyhykäisesti lukemiini teoksiin, jos haluan - ja muistan.

Vaimo heitti haasteen tälle vuodelle: Pitää lukea joka kuukausi, vähintään yksi, jonkun Nobel-palkitun kirjailijan teos eri vuosikymmeneltä. Ei niitä aikajärjestyksessä tarvitse lukea. Vaikeuksia voi tulla vanhojen kirjojen löytämisessäkin, mutta yritetään.


Nyt vielä yksi matkailuvajeen korvaava teos, ja vielä sellaiseen maahan ja maisemiin, jossa on tullut paljon oleilluksi ja jonka tienoot ovat tuttuja - nimittäin Kreikkaan ja Kreetalle siellä.





Anja Snellman: Kaikkien toiveiden kylä  ( 2018 )

Olipa oikein miellyttävää lukea taitava kaunokirjallinen teos ( kahden kuivahkon asiapitoisen jälkeen ), missä kuviteltua tarinaa ympäröi realistinen luonto ja eletty historia. Kertomus tosin sijoittuu Kreetan vuoriston autioituneeseen, kuvitteelliseen Pneuman ( henki ) kylään, jollaisia todellisuudessakin on. Ja niillä kylillä kullakin on omanlaisensa henkensä, sielunsa.

Aasi Pyhä Eufemia Kaikkienylistämä Khalkedonilainen

Tässä kylässä asuu vielä yksi ihminen, vanha nainen, vuorimummo Agave koirineen, vuohineen, aasineen... Erään kerran hän löytää kylän liepeiltä pahoin loukkaantuneen nuoren naisen, Monikan, oppaan, löytönaisen. Hän saa loukkaantuneen vähitellen virkoamaan. Näiden kahden naisen suhteen kehittymistä Snellman kuvaa asteettain raottaen vaihe vaiheelta jättäen jotakin myös kertomatta.
Kaikkien toiveiden kylä sijaitsee autioituneen kylän alla luolastossa, joka on toiminut kylän pakopaikkana moninaisia vihollisia vastaan ja jota Agave on viimeiseksi jäljelle jääneenä ylläpitänyt. Monika pääsee tutustumaan kylän historiaan ja tuntee vähitellen liittyvänsä osaksi sitä, kunnes on kypsä palaamaan "omaan" maailmaansa peruuntumattomasti muuttuneena. 

[ Tämä alusta, Blogger, tekee taas mitä haluaa teksteilleni, vaikka on päivittänyt - väkisin - uusimpaan versioonsa!! ]


sunnuntai 27. syyskuuta 2020

Viikon 39 / 2020 kirjakassi

 



Miksi kirjoitan näistä kirjoista? Luen paljon ja nyt näyttää iän kartuttua liiaksi siltä, että unohdan pian lukemani. Teen muistiinpanoja, jotta voisin palata lyhykäisesti lukemiini teoksiin, jos haluan - ja muistan.



Vaimo heitti haasteen tälle vuodelle: Pitää lukea joka kuukausi, vähintään yksi, jonkun Nobel-palkitun kirjailijan teos eri vuosikymmeneltä. Ei niitä aikajärjestyksessä tarvitse lukea. Vaikeuksia voi tulla vanhojen kirjojen löytämisessäkin, mutta yritetään.


Peter Mayle:  Hotelli Pastis  ( 1994 )

Nyt kun perinteinen syysmatka valoon ja lämpöön jää tekemättä - ulkona on koleaa, harmaan pilvistä - tuli kuin itsestään mieleen lukea jotakin matkailullista, jotakin etäistä, eteläistä. Ja tuota pikaa vaimoni löysi tämän kirjan toiveitani täyttämään.

Mayle, entinen mainosmies, ( kuinka ollakaan ) kertoo miehestä, joka kyllästyy hektiseen mainosmaailmaan ja muuttaa Ranskaan, Provenceen hotellinpitäjäksi. Kuvioihin kuuluu kätevä ystävä, hovimestarin oloinen, joka itse asiassa järjestää kaiken yhdessä hemaisevan naisen kanssa, josta tietenkin tulee mainosmiehen rakastettu. 

Paljon hyvää juomaa ja ruokaa tasaisin väliajoin takaa kirjan suosion. Ripaus jännitystä paikallisen rikollisjoukon sekä mafioson toimesta antavat lisämausteen kirjan juonikirjoon. Mielenkiintoisia persoonia, paikallisia ja kansainvälisiä, sujuvasti kuvattuna viimeistelivät kirjan kaupallisen myyntimenestyksen.


Lisää matkadeprivaation torjuntaan.  Vaimo taas asialle.



Frances Mayes:  Toscanan auringon alla  ( 1996 )

Ehkä ei olisi pitänyt ottaa tätä kirjaa heti edellisen jälkeen. Tulin täyteen ahdetuksi italialaista luontoa, ruokaa ja juomaa ( reseptejä jopa ), kirkkoja ja etruksilaisia hautoja, vanhan talon remonttia ja italialaista rentoa remonttityyliä.
Tämä teos on lähes käsikirjan veroinen, jos haluaa matkustaa tietyille paikoille, jos haluaa asettua pysyvämmin Italiaan, Toscanaan erityisesti, jos haluaa asoida kiinteistönvälittäjän kanssa asunnonhankintamielessä ja jos haluaa elämäänsä totaalisen muutoksen.

Frances Mayes erittelee syitä, miksi hän halusi jotakin niin erilaista, ei-amerikkalaista, kuin talon hankkiminen Italiasta:

"...kun olen mennyt takaisin entisiä jälkiäni, en koskaan ole kokenut uusiutumisen tunnetta. Vaikka olenkin altis tuttuuden vetovoimalle, olen vielä hiukan alttiimpi yllätyksille."

Ja Bachelardia mukaellen hän kirjoittaa:

"Talo on ihmissielun analyysin työkalu. Muistamalla huoneet joissa olemme asuneet me opimme miten asustaa itsessämme."

"Meille tärkeitä taloja ovat ne, jotka antavat meidän uneksia rauhassa."



Hän ja miehensä ostivat ränsistyneen talon Toscanasta Cortonan kaupungista ( tässä linkki Cortonaan ). Talon nimi on Bramasole ( linkki Bramasoleen ). Kirja kuvaa mainiosti heidän uurastustaan talon kohentamiseksi sekä villiintyneen puutarhan elvyttämiseksi. Ja kun vähitellen alkaa olla mahdollista asua siinä, vieraitakin ilmestyy kestittäväksi.

"- Tämä matka mullistaa koko elämäni, sanoi sisarenpoikani. Tiesikö hän jo lähtiessään tulevansa Italiaan hakemaan vahvistusta muutokselle jonka tunsi nousevan esiin sisimmästään?"

Sitten kun remontista jää aikaa he tutkivat ympäristön nähtävyyksiä. Historia tunkee esiin joka paikasta. Etruskit asuivat näillä paikoin. Heidän hautojaan on runsaasti ja ne panevat miettimään syvälti:

"... minulla on aina omituinen ja synkkä tieto siitä miten aika kuorii meidät, miten peruuttamaton  menneisyys todella on, etenkin tällaisissa polttopisteissä joiden voi tuntea olleen jonkun kulttuurin kehto. Emme voi tehdä muuta kuin esittää niistä omat tulkintamme."

"Tiedän nyt, että ne ominaisuudet joihin me, joiden suonissa virtaa pohjoinen veri, suhtaudumme kadehtien - kuten italialaisten huolettomuus ja kyky elää jokainen hetki antaumuksella - tulevat suoraan etruskeilta. Kaikki hautoihin maalatut kuvat tuntuvat olevan tulvillaan merkitystä, jos minulla vain olisi kyky lukea niistä." 


Sitten talo alkaa olla "valmis" - vanhat talot eivät tietenkään ole koskaan valmiita. On aika mietiskellä sitä, mitä on saatu aikaan.

"Siitä lähtien kun aloin viettää kesiäni Cortonassa olen ollut ihmeissäni ja iloissani siitä miten kotoiseksi oloni tunnen. Eikä vain että tuntisin oloni kotoisaksi vaan on kuin olisin palannut alkuperäiseen tietoon kodista." 


lauantai 19. syyskuuta 2020

Viikon 38 / 2020 kirjakassi

 



Miksi kirjoitan näistä kirjoista? Luen paljon ja nyt näyttää iän kartuttua liiaksi siltä, että unohdan pian lukemani. Teen muistiinpanoja, jotta voisin palata lyhykäisesti lukemiini teoksiin, jos haluan - ja muistan.



Vaimo heitti haasteen tälle vuodelle: Pitää lukea joka kuukausi, vähintään yksi, jonkun Nobel-palkitun kirjailijan teos eri vuosikymmeneltä. Ei niitä aikajärjestyksessä tarvitse lukea. Vaikeuksia voi tulla vanhojen kirjojen löytämisessäkin, mutta yritetään.



Haruki Murakami:  Rajasta etelään, auringosta länteen  
                                   ( 1992, suom. 2017 )

Luettuani aikaisemmin Murakamin teokset Norwegian wood ja Komtuurin surma olisin odottanut tältä jotakin muuta. Kirjassa kuvataan päähenkilön, Hajimen kasvua lapsuudesta ja nuoruudesta keski-iän aikuisuuteen. Merkityksellistä hänen persoonansa muokkautumissa oli hänen elämänsä yksilapsisessa perheessä, mikä siihen aikaan Japanissa oli harvinaista.

"Minun maailmassani oli itsestäänselvyys, että ainoat lapset olivat hemmoteltuja, heiveröisiä ja hirvittävän itsekeskeisiä."

Tarina kuvaa Hajimen suhteita tyttöystäviin, joihin hän sitten aikuisena törmää. Keskiluokkaisena perheenisänä hän - itsekeskeisenä - rakastuu uudelleen lapsuuden tyttöystävään, mistä tietenkin seuraa tavanomainen ongelmavyyhti kiintymyksestä vaimoon ja lapsiin ja toisaalta vastustamattoman vetovoimaiseen naiseen. Kertomus alkaa epäilyttävästi muistuttaa "kioskikirjallisuuden" teemoja, joskin taitavammin kirjoitettuna.

Keskustellussa rakastetun kanssa kiinnitti huomiotani eräs kohta lukemisesta puhuttaessa. Hajime perustelee, miksi lukee vain vanhoja, hyväksi kokemiaan kirjoja:

"Kai sen takia, etten halua pettyä. Jos luen kirjan, joka osoittautuu tylsäksi, minusta tuntuu, että olen heittänyt aikaa hukkaan. Ja samalla tunnen pettymystä. Ennen oli toisin. Aikaa oli enemmän, ja tylsänkin kirjan luettuaan, saattoi ajatella, että oli kuitenkin saanut siitä jotain irti. Ainakina jotakin pientä. Mutta en enää... Ehkä olen tullut vanhaksi."

Siinä ja siinä, ettei tämä kirja ollut juuri tuollainen tylsä. Voin kyllä kuvitella sen menevän kaupaksi - olihan siinä riittävästi erotiikkaakin mukana.





Joni Skiftesvik: Valkoinen Toyota vei vaimoni. Elämänkuvia.  
                            ( 2014 ) 

Se, että valitsin tämän kirjan, ei johtunut siitä, että olen muutama viikko sitten ostanut valkoisen Toyotan - vai johtuikohan. Ennemminkin, koska emme päässeet perinteiselle syysmatkallemme, ajattelin lukaista sitä varten varaamamme matkalukemisen ( e-kirja ). Sattumalta tämäkin teos, kuten edellinenkin, on kehityskertomus.

Skiftesvik on syntynyt samana vuonna kuin minäkin. Siksi tässä kirjassa on joitakin samoja "eämänkuvia" kuin minullakin/meilläkin. Kirja on siis pitkälti omaelämänkerrallinen. Ja täytyy sanoa, että kertojana hän on mestarillinen. Kylmät väreet kulkevat lukiessa tärkeitä, ratkaisevia elämänvaiheita. Vanhenneen pariskunnan viimeisiä aikoja Skiftesvik kuvaa koskettavasti. Ja ikään kuin filminauhana elämänkaari kertautuu vanhuksen muistissa ennen poistumista lopullisesti.